Nefsin Mahiyeti ve Gayesi

Nefsin yaratılaşındaki mahiyet nedir?Nefsin gayesi ve mahiyeti nedir?
Yaratılış itibarıyla Hepimizin bir ruhani bir cismani tarafı vardır.Cismani tarafımızın yaratılması ve var olması ,ruhani tarafımızdan sonra olup,ruhaniyyet daha önce gelir.(Kibrit-i Ahmer risalesi s.45)

İnsanın vücudunda hakim olmak isteyen iki zıt kutup vardır.Bunlardan biri ruh diğeri nefistir.
Vücut ülkesinde her ikiside sultan olup idareyi ele almak isterler.Nefsin gıdası günahlar yardımcısı şeytandır.İnsanın içinden gelen her türlü kötü düşünce ,fiil ve ahlaksızlığın sebebi nefistir.

Cenab-ı Hakk,Yusuf suresiin 53.Ayeti celilesi'nde Yusuf A.s.'dan hikayeten :

"Ben nefsimi temize çıkarmam.Mukakkak nefis Mübalağa ile kötülüğü emredicidir.Ancak Rabbimin rahmet ettikleri müstesna.Sureti katıyyede benim Rabbim Gafurdur,Rahımdir."(sure-i Yusuf 53.)

İslam Alimleri ,"Bu ayeti kwrimwnin bi'l-ibare delaleti nefis denilen mahlukun "Emmare bissü'(kötülüğü emreden)"olduğu;işaret ettiği şey ise,nefis diye bir mahlukun mevcut olduğudur.Çünkü nefis diye bir şey olmasa onun sıfatlarından bahsedilemez.
Nefis mahiyeti itibarı ile kötülüğü emredicidir.Hz.Allah'ın ismi fail sigasıyla "amiratün" buyurmayıp mübalağa ismi fail sigasıyla "emmaratün" buyurmuştur.Yani kötülğü daima ve her an şiddetle emreden demektir.
Nefis,merkezi iki kaşın arasında olup bütün vücudu tam anlamıyla sarmış zulmani bir mahluktur.Gerek insanlardan gerek cinlerden hiç bir fert ,Cenab-ı Hakk'ın Celal sıfatının tecellisinden yarattığı bu mahluktan hali değildir."buyururlar.

Sisile-i Sadat'ın büyüklerinden Süleyman Efendi hz.nefsin kötülüğünü şöyle ifade ederler:
"Rasülüllah (s.a.v.)Efendimiz ;"Ya Rabbi!,beni, göz açıp yumuncaya kadar dahi nefsimin eline bırakma." diye Cenab-ı Hakka iltica etmişlerdir.Bu dünyada nefisten daha zararlı ve ondan daha korkunç bir şey yoktur.Bir yerde Kur'an okunduğu veya zikir yapıldığı zaman şeytan oradan hemen kaçar sonra yine geri gelir.Lakin nefis öyle değildir.O,böyle şeylerden hiç kaçmaz."(Ziya sunguroğlu notları)